تفاوت بین نرم افزار CRM و نرم افزار فروش چیست؟

آشنایی با نرم افزار فروش و CRM

اگر از شما بپرسند تفاوت بین نرم افزار CRM و نرم افزار فروش چیست چه می‌گویید؟ هنوز برای بسیاری از افراد تفاوت میان نرم افزار CRM و نرم افزار فروش شفاف نمی‌باشد و خیلی از اوقات اشتباها به جای هم به کار گرفته می‌شوند. مشخص است هر کدام از این نرم افزارها برای اهداف خاصی طراحی شده‌اند. به طور کلی نرم افزار CRM تمرکز بیشتر روی ارتباط با مشتری و فرآیندهای بازاریابی و قبل از فروش دارد، این که بتوان تمامی اطلاعات مرتبط با مشتری و مکالمات شرکت با آن‌ها را ثبت و از آن‌ها در زمان‌های مختلف گزارش گیری کرد، در حالی که نرم افزار فروش تمرکز بیشتر روی فرآیندهای مالی فروش مانند فاکتور و… دارد و موضوعات داخلی سازمان را مدیریت می‌کند.

نرم افزار فروش CRM ابزار ارتباط موثر با مشتریان

برای درک بهتر تفاوت میان سیستم‌‌ها به این مثال کوتاه توجه کنید. فرض کنید که ‌‌‌می‌‌خواهید محصول خود را بفروشید. برای این کار مشتری خود را شناسایی ‌‌‌می‌‌کنید، با او تماس ‌‌‌می‌‌گیرید و ضمن بررسی نیازهای او، زمانی برای جلسه و معرفی محصول تنظیم ‌‌‌می‌کنید. پس از انجام مذاکرات و پیگیری‌‌های لازم، در نهایت محصول شما به فروش ‌‌‌می‌رسد. از این پس کارهایی مانند ارسال پیش فاکتور، بررسی موجودی انبار، صدور اسناد فروش و سایر کارهای مالی در داخل شرکت شما صورت ‌‌‌می‌گیرد.

در این مثالی که ذکر شد، فعالیت‌‌هایی که در ارتباط با مشتری از مرحله اول (شناسایی) تا زمانی که محصول شما به فروش ‌‌‌می‌رسد مربوط به نرم افزار CRM است، از مرحله‌ی ارسال پیش فاکتور وارد دنیای نرم افزار فروش ‌‌‌می‌شویم. به بیانی یکی از مرزهای مشترک بین نرم افزار CRM و نرم افزار فروش بحث فاکتورهاست.

علاوه بر این یکی از نکات مهم تمایز نرم افزار CRM با نرم افزار‌‌های فروش در امکان ثبت و دریافت گزارش‌‌های متنوع از فروش‌‌های ناموفق و به سر انجام نرسیده با هر مشتری در بازه‌‌های زمانی متفاوت است که در تحلیل فروش و برنامه‌ریزی‌‌های آینده به مدیران بسیار کمک خواهد کرد.


نرم افزار فروش

مقایسه امکانات نرم افزار فروش و CRM

برخی از امکانات نرم افزارهای فروش که معمولا در نرم افزار CRM وجود ندارد برخی از امکانات نرم افزار CRM که معمولا در نرم افزار فروش وجود ندارد
  • صادر کردن سند حسابداری و ثبت اتوماتیک در حسابداری مالی
  • صادر کردن فاكتور تجميعی بر روي برگه تحويل های دارای پيش‌فاكتور مشترک در نرم افزار فروش
  • اختصاص دادن شماره سريال هاي مختلف به فاكتور در سطح شعبه يا انبار
  • ثبت مبلغ پيش دريافت در سند پيش‌فاكتور
  • تعدیلات قیمت پس از صدور فاکتور
  • صدور برگشت از فروش بدون مرجع فاکتور
تشکیل بانک اطلاعاتی از تاریخچه ارتباطی با مشتریان

تعریف فرآیند‌ و مراحل های فروش متناسب با هر کسب و کار

تعریف زمان مشخص برای ارتباط‌گیری با هر مشتری از طریق تقویم کاری

پیگیری و ثبت جلسه‌ها و تماس‌‌های روزانه با مشتریان

ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی و بررسی نتایج و تاثیرگذاری آن‌ها بر فروش

قابلیت ثبت شکایات مشتری و خدمات پس از فروش

ارسال پیامک و ایمیل انبوه

در بین شرکت‌های ایرانی با مدل انبارداری ساده، نرم افزار CRM به تنهایی ‌‌می‌تواند بخش فروش شامل فاکتور و انبارداری آن‌ها را مدیریت کند. ولی برای شرکت‌هایی با پیچیدگی بیشتر، نیاز به یک سیستم ERP در کنار نرم افزار CRM ‌‌می‌باشد که ‌‌می‌توان با استفاده از نرم افزار سپیدار همکاران سیستم و امکان یکپارچگی آن با نرم افزار SarvCRM و انتقال اطلاعات از سپیدار، مجموعه کاملی از گزارشات و تحلیل‌ها را به دست آورد.

نرم افزار راهکاران همکاران سیستم نیز با توجه به امکان تغییر و تعریف ‌‌فرآیندهای مختلف و انعطاف پذیری آن با پیچیدگی‌های یک کسب و کار، برای شرکت‌های بزرگ‌تر ‌‌می‌تواند مناسب باشد که SarvCRM نیز ‌‌می‌تواند با این نرم افزار فروش یکپارچه شده و یک ‌‌فرآیند صفر تا صد در ارتباط با مشتری و فروش را ایجاد کند.

برای مطالعه‌ی بیشتر در رابطه با داستان موفقیت یکپارچه سازی SarvCRM با نرم افزار فروش همکاران سیستم این جا را کلیک کنید: پیاده سازی موفقیت آ‌‌میز یکپارچگی نرم افزار CRM سرو و نرم افزار فروش همکاران سیستم

1 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت بین نرم افزار CRM و نرم افزار فروش چیست؟;

دیدگاهتان را بنویسید