آیا بدن شما برای پیروزی در فروش آماده است؟

تا زمانی که شخصی را به طور کامل نشناخته‌ایم، مغز ما به منظور طبقه‌بندی افراد، پیش‌بینی رفتار آینده آن‌ها و چگونه عکس‌العمل نشان دادن ما نسبت به رفتار آن‌ها متکی بر قضاوت یک‌باره و نابه‌هنگام است. شاید شنیده باشید که تنها چند ثانیه تا شکل گرفتن یک احساس یا تصور از خودتان فرصت دارید، اما حقیقت این است، مغز شما تنها در طی چند صدم ثانیه از لحظه دیدن یک شخص تصمیم خودش را گرفته است.

بر اساس تحقیقی که توسط یکی از روانشناسان دانشگاه پرینستون آمریکا انجام شده است، این حالت در واقع یک مکانیسم تکاملی بقا است. مغز شما از منبع اطلاعاتی که در اختیار دارید – به عبارت دیگر، بر اساس ظاهر شما – اقدام به تصمیم‌گیری می‌کند که آیا شما فردی قابل اعتماد، تهدید‌کننده، شایسته و لایق، دوست‌داشتنی و . . . هستید یا خیر.

یک روش که ما بر اساس آن قادر به از بین بردن این نوع قضاوت در طی بخشی از یک ثانیه هستیم، آگاه بودن نسبت به زبان بدن خودمان است، خصوصاً در موقعیت‌های مهم و اثرگذار. خواه در حال درخواست دادن برای یک فرصت شغلی یا افزایش حقوق و دستمزد باشید یا ملاقاتی با یک مشتری جدید داشته باشید، آگاهی داشتن نسبت به زبان بدن خودمان به خوبی می‌تواند بر درک و برداشت فرد مقابل از خودمان و نتیجه موقعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم، تاثیرگذار باشد.

15 اشتباه زبان بدن که باید به آن‌ها دقت داشته باشیم:

1- بیش از حد به عقب تکیه دادن یا به عبارتی لم دادن – این‌ گونه فردی تنبل یا متکبر  و مغرور به نظر می‌رسید.

2- به سمت جلو خم شدن – به نظر فردی مهاجم و پرخاشگر خواهید آمد. سعی کنید موقعیتی خنثی داشته باشید.

3- قطع خیلی زود ارتباط چشمی با فرد مقابل – می‌تواند شما را فردی غیر قابل اعتماد یا بیش از حد عصبی جلوه دهد. سعی کنید ارتباط چشمی خود را، خصوصاً در زمان دست دادن با فرد مقابل، قدری طولانی‌تر کنید.

4- بیش از حد سر تکان دادن – موجب می‌شود به صورت یک عروسک با سر فنری به نظر برسید. حتی اگر با چیزی که در حال مطرح شدن است، موافق هستید، یکبار سر خود را تکان دهید و پس از آن سعی کنید بی حرکت باقی بمانید.

5- پیوسته با حرکات سریع دست به چیزی اشاره کردن – احساس تهاجم و پرخاشگری را منتقل می‌کند.

6- دست به سینه بودن – احساس قرار گرفتن شما در حالت دفاعی را منتقل می‌کند، خصوصاً زمانی که در حال پاسخ دادن به سوالاتی هستید. سعی کنید دستان خود را در دو طرف بدن خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: مدیریت ارتباط با مشتری

7- بی قرار بودن – پیوسته حامل پیامی مبنی بر عصبی بودن شماست. به هر قیمتی از آن خودداری کنید.

8- نگاه داشتن دستان در پشت بدن خودتان (یا سفت و محکم نگاه داشتن آنها در داخل جیب ها) – نشان از سفت و سخت بودن شما دارد. سعی کنید دستان در حالت طبیعی و عموماً در کناره های بدن شما قرار داشته باشند.

9- به بالا یا اطراف نگاه کردن – نشانی طبیعی مبنی بر دروغ گفتن فرد یا صادق نبودن وی است. سعی کنید ارتباط چشمی خود را حفظ کنید.

10- خیره شدن به فرد مقابل – می‌تواند به معنای تهاجمی و پرخاشگر بودن شما تفسیر شود. مرز بسیار باریکی بین نگاه کردن به فردی که به شما نگاه می‌کند با خیره شدن به وی وجود دارد.

11- لبخند نزدن – می‌تواند موجب ناراحتی یا عدم راحتی و آرامش افراد شود و برای آن‌ها این سوال را ایجاد کند که آیا واقعاً تمایلی به قرار داشتن در آن موقعیت دارید. سعی کنید خصوصاً در زمانی که شخصی را برای بار اول ملاقات می‌کنید یک لبخند واقعی بر لب داشته باشید.

12- یک قدم به عقب برداشتن در لحظه درخواست از فرد مقابل برای تصمیم‌گیری – نشان از ترس یا عدم اطمینان شما دارد. در جای خود دقیقاً ثابت و محکم بایستید یا حتی قدمی محکم به سمت جلو بردارید.

13- قرار دادن کف دست‌ها بر روی هم یا قرار دادن انگشتان به صورت یکی در میان در داخل هم – حالت التماس و خواهش به شما داده و نشان دهنده ضعف شماست.

14- ایستادن در حالی که دستان شما بر روی کفل یا مفصل ران شما قرار گرفته – یک وضعیت تهاجمی در نظر گرفته میشود، مانند پرنده یا سگی که حالت پف کرده به خود می‌گیرد تا از اندازه واقعی بزرگتر جلوه کند.

15- نگاه کردن به ساعت یا تلفن – بیان‌کننده این موضوع است که در حال حاضر می‌خواهید در جای دیگری باشید. علاوه بر این، چنین رفتاری بطور کلی رفتاری بد تلقی می‌شود.

پس چه کار باید بکنید؟ سعی کنید در این موقعیت‌ها، چه در حالت نشسته یا ایستاده، یک وضعیت خنثی داشته باشید. در حالت ایستاده دستان خود را در کناره‌های بدن قرار دهید یا در حال نشسته سعی کنید دستان شما در کناره‌های بدن یا بر روی پاها یا لبه لباس شما قرار داشته باشند. توجه کنید که تماس چشمی خود را به صورت طبیعی حفظ کنید، لبخند بزنید و در واقع خودتان باشید.

اگر به این نتیجه رسیدید که مشکل خاصی با یکی از حالت‌های عنوان شده در این مطلب دارید، سعی کنید آن را با استفاده از یک آینه یا یک دوست که پیوسته می‌تواند مواردی را به شما تذکر دهد، تمرین کنید تا زمانی که نسبت به عادات رفتاری بد خود آگاهی پیدا کنید.

می‌توانید موقعیتی را که زبان بدن یک فرد موجب ناراحتی یا عدم آرامش شما شده به یاد بیاورید؟ نکته دیگری در رابطه با اشتباهات زبان بدن هست که بتوانید به این لیست اضافه کنید؟ منتظر شنیدن ایده‌ها و نظرات شما در این رابطه هستم.

منبع

1 دیدگاه دربارهٔ «آیا بدن شما برای پیروزی در فروش آماده است؟;

دیدگاهتان را بنویسید