چرا وفاداری مشتریان مرسدس بنز از شرکت جوان تسلا کمتر است؟!

در عصر رسانه‌‌های اجتماعی و به خصوص وقتی پای کالاهای لوکس در میان باشد، افراد بیشتر در جستجوی دستیابی به خدمات بهتر و گسترده‌تر هستند. در نتیجه اگر شما نتوانید نظر آن‌ها را جلب کنید و به درستی به آن‌ها خدمت برسانید مشتریان خود را کم کم از دست داده که در نهایت می‌تواند برای شما فاجعه آفرین باشد. در اینجا با ارائه‌ی مثالی در مقایسه دو شرکت مرسدس بنز و تسلا در صنعت خودروسازی به اهمیت ایجاد تجربه‌ی متفاوت برای مشتری می‌پردازیم.

مقایسه مرسدس بنز و تسلا

اگر بخواهیم در ابتدا از تفاوت‌‌های ظاهری این دو بگوییم، زمانیکه شما وارد کارخانه‌ی تسلا می‌شوید با فضایی کاملا مدرن، مکانیزه و تمیز مواجه می‌شوید در مقابل مرسدس بنز کارخانه‌ای با بافت قدیمی‌و با سیستم کاملا دستی و غیر خودکار است که هر آن ممکن است که پای خود را درون چاله‌ی کوچکی از روغن بگذارید!

شرکت مرسدس بنز در مقایسه با شرکت تسلا که تازه تاسیس است ،‌یکی از قدیمی‌ترین‌‌های صنعت تولید خودرو می‌باشد. تسلا از نظر میزان وفاداری مشتری بعد از شرکت اپل در بالاترین سطح قرار دارد، در مقابل مرسدس بنز بیشترین میزان کیفیت را در بین شرکت‌‌های مشابه خود دارد.

به چه دلیل‌ یک خودرو با کیفیت بهتر، وفاداری مشتری کمتری دارد؟

پاسخ این است: زیرا تسلا با فناوری و ابزار بهتر خود در رابطه با خودرو و مشتریانش، توانسته به این امکان دست‌یابد که پیش از اطلاع مشتری از مشکل خودروی او مطلع بوده و برای حل مشکل به نزد وی برود ( به جای این که مشتری به شرکت مراجعه کند). به علاوه ، این امکان را به مشتری می‌دهد که بتواند خودروی خود را مطابق با جدید ترین تکنولوژی وارده در خودروهای جدید تسلا ارتقا دهد در صورتی که  مرسدس بنز مشتری را وادار می‌کند که برای دستیابی به فناوری‌‌های جدید، خودروی جدیدی خریداری کنند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار crm تحت وب

تسلا موتورز : تعامل خودکار با مشتری

مرسدس بنز دارای خطوط متعدد تولید خودرو، توزیع در سطح گسترده و جهانی می‌باشد، در مقابل شرکت تسلا تنها دو خودرو دارد که حتی به طور کامل در سراسر آمریکا عرضه نمی‌شود و این خودروها از سیستم گازی موجود استفاده نمی‌کند. با این وجود، تسلا دارای ارزش بسیار بیشتر، وفاداری مشتری در سطح شرکت اپل و حدود صد‌‌ها هزار مشتری که خودرو را پیش از عرضه سفارش می‌دهند می‌باشد. آن‌ها دقیقا برای فروش خودروهای خود در مسیری گام بر می‌دارند که اپل در عرضه‌ی گوشی‌‌های هوشمند قدم گذاشت.

این مدل بازار کسب وکار تنها در مورد فروش تلفن همراه و خودرو نیست، بلکه در مورد فروش تجربه است. شرکت‌‌هایی که به این توانایی برسند می‌توانند از شرکت‌‌های رقیب خود پیشی بگیرند.

تسلا موتورز بهترین نمونه ایست که می‌توان در موضوع فروش تجربه مثال زد. زمانی که شما (چه آنلاین و چه فروشگاه) از شرکت تسلا خرید می‌کنید ، خودرو مستقیم به هر مکانی که شما بخواهید فرستاده می‌شود. همین‌طور شما می‌توانید خودروی خود را از کارخانه دریافت کنید که با این کار‌ یک تور مجانی در فضای کارخانه برای شما در نظر گرفته می‌شود.

این موارد از نمونه‌‌های تجربه‌ی مشتری ست که شرکت تسلا فراهم کرده است و همین باعث می‌شود که مشتریان به آن وفادار بوده و خودروهای این شرکت را پیش خرید کنند.

فروش تجربه‌ی خوب به مشتری به دست نمی‌آید مگر زمانی که با مشتری ارتباط موثر برقرار شود.

تسلا به شدت مشتریان خود را تجهیز کرده و با آن‌ها بسیار عمیق تر از مرسدس و‌یا هر شرکت دیگر ارتباط برقرار کرده است. این امر سهم به سزایی را برای او ایجاد کرده است که مرسدس با قدمت طولانی‌تر خود نتوانسته به سرعت پیشروی آن‌ها برسد .

آیا شما نیز صنعتی را می‌شناسید که این گونه تجربه به مشتریان خود بفروشد؟

منبع1

منبع2

منبع3

3 دیدگاه دربارهٔ «چرا وفاداری مشتریان مرسدس بنز از شرکت جوان تسلا کمتر است؟!;

  1. سلام.وبسایت خیلی خوب و جامعی دارید.ممنون
    ما در زمینه درب های ضد سرقت و
    ضد حریق فعالیت می کنیم.خوشحال میشوم از وبسایت
    ما دیدن کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید