لطفا مشتری های خود را احمق فرض نکنید!

شاید برای شما این اتفاق افتاده باشد که با پرسیدن یک سوال یا نظر دادن راجع به محصول، مورد تمسخر فروشندگان قرار گرفته‌اید و به گونه‌ای با شما رفتار شده است که یک احمق هستید! فکر می‌کنید دلیل رفتارشان چیست؟

متاسفانه هنوز برخی از فروشندگان برای اینکه ثابت کنند متخصص هستند و مشتری را مجاب کنند که حرفشان درست است، با رفتارشان دائما به مشتری القا می‌کنند که او اشتباه می‌کند. اما تنها چیزی که حاصل می‌شود خشم و نفرت مشتریان است که ‌آن‌ها را نادان فرض کرده‌اند!

بالعکس، موفق‌ترین روش برای این که مشتریان به حرف شما گوش دهند این است که طوری رفتار کنید که ‌آن‌ها احساس کنند متخصص‌اند! توجه داشته باشید که بالا بردن مشتریان باعث می‌شود شما را دوست داشته باشند و به شما اعتماد کنند، که این به نوبه خود باعث می‌شود از شما خرید کنند.

در ادامه به 5 روش برای این که به مشتری خود حس باهوش بودن بدهید اشاره می‌کنیم:

.1از مشتری خود نظر بپرسید

وقتی از یک شخص درخواست می‌کنید تا در مورد مسئله ای نظر بدهد، قطعا حس خوب و مهم بودن به وی دست می‌دهد. چرا که شما با این کار به او می‌گویید که “نه تنها نزد من اعتبار دارید، بلکه می‌توانم از نظرات ارزشمند شما بهره مند شوم!

شاید فکر کنید که با این سوال اعتبار خود را تضعیف می‌کنید. بنابراین سعی کنید راجع به حرفه و صنعت مشتری نظر بپرسید تا محصول و خدمت خودتان! فرض کنید مشتری شما فروش نرم افزار CRM انجام می‌دهد. شما می‌توانید در صحبت‌های خود گریزی به کسب و کار او بزنید و بگویید: این روزها خیلی‌ها توصیه می‌کنند که از این نرم افزار استفاده کنم، به نظر شما به رشد کسب و کار من کمکی می‌کند؟

.2 نظرات مشتری را دنبال کنید

خیلی از مواقع پیش می‌آید که مشتری راجع به محصول شما نظر می‌دهد و بر فرض می‌گوید اگر امکان X  را اضافه کنید خیلی به فرآیندهای ما کمک می‌کند.

برای این که ثابت کنید برای نظر مشتری احترام قائل هستید، پیشنهادات ‌آن‌ها را دنبال کنید و تا حدی که سیاست‌های شرکت شما اجازه می‌دهد، به ‌آن‌ها جامه‌ی عمل بپوشانید! اگر از پیشنهادات ‌آن‌ها نتایج خوبی گرفتید، در صحبت بعدی حتما از ‌آن‌ها تشکر کنید و بگویید که نظر ‌آن‌ها چه تاثیر مثبتی روی بهبود محصولتان داشته است.

.3از سوالات هوشمند ‌آن‌ها قدردانی کنید

شاید تجربه را داشته‌اید که بعضی از مشتریان راجع به محصول شما سوالات هوشمندی می‌پرسند که کم‌تر کسی به آن توجه کرده است. در وهله‌ی اول قبل از این که سوالش را پاسخ دهید، بابت پرسیدن سوال از او تشکر کنید و با گفتن جملاتی مثل : ” به نکته خوبی اشاره کردید” ، “ممنونم بابت توجه اتون به این موضوع”، “کسی تا به حال به اندازه شما به این موضوع دقت نکرده بود” و … حس باهوش بودن را به فرد القا کنید.

.4 از صحبت‌های مشتری یادداشت بردارید

مردم عاشق این هستند که ببینند از صحبت‌های ‌آن‌ها نکته برداری می‌شود. چرا که این کار نشان می‌دهد چقدر صحبت‌های ‌آن‌ها ارزشمند است و شخص نمی‌خواهد حتی ریسک فراموش کردن ‌آن‌ها را داشته باشد!

اگر شما با مشتری ملاقات حضوری دارید، صحبت‌های او را در یک دفترچه یادداشت کنید نه در تبلت یا  لپ تاپ! چرا که متاسفانه این طور برداشت می‌شود که به صحبت‌های مشتری توجهی ندارید و مشغول جواب دادن به ایمیل یا مشغول چت هستید!

اگر به صورت تلفنی با مشتری صحبت می‌کنید، با مکث  کردن و تکرار قسمت‌هایی از حرف‌های ‌آن‌ها، نشان دهید که مشغول نکته برداری از صحبت‌های ‌آن‌ها هستید.

.5 مهارت‌ها یا موفقیت‌های مشتریان را پر رنگ کنید

به مشتری خود نشان دهید که توانایی‌ها یا دستاوردهای ‌آن‌ها را تحسین می‌کنید و حس مهم بودن را به ‌آن‌ها القا کنید! به طور مثال، مشتری شما در اینستاگرام یا توویتر خود اعلام کرده است که در کسب و کار خود رتبه اول را در ارائه سرویس به مشتری کسب کرده است. بهترین کار این است که در تماس بعدی خود برای کسب این موفقیت به او تبریک بگویید و چند سوال مرتبط راجع به این که چگونه به این مقام رسیده‌اند بپرسید. برای در یاد نگاه داشتن این وقایع از بهترین نرم افزار CRM استفاده کنید. مشتریان با این کار حس می‌کنند که برای شما مهم هستند که طبیعتا حس خوبی به ‌آن‌ها دست می‌دهد و در مستحکم شدن ارتباط تاثیر زیادی دارد.

شما چگونه با مشتریان خود برخورد می‌کنید که حس متخصص بودن به ‌آن‌ها دست دهد؟

منبع

دیدگاهتان را بنویسید