خرید یا کرایه؟کدام یک مقرون به صرفه است؟

مدتی قبل مطلبی می‌خواندم که به کاهش میل جوانان امریکایی به خرید اتومبیل و خانه اشاره داشت. برغم اینکه صنعت خودرو و مسکن پس از جنگ جهانی دوم رشد چشمگیری داشتند، طبق آمارها نسل جدید جوانان ایالات متحده تمایل پایینی به خرید اتومبیل شخصی داشتند. احتمالا عده ای این امر را واکنشی طبیعی به بحران اقتصادی بدانند که با فروکش کردن آن دوباره شاهد رونق خرید خودرو و مسکن خواهیم بود.

و یا نتیجه خیره‌سری ناشی از دوره جوانی باشد. در حالی که می توان این اتفاق را از زاویه ای دیگر، تغییری دائمی در رفتار در نتیجه تغییر در ترجیحات آنان دانست.

آمارها نشان می دهد جوانان آمریکایی، بیش از پیش ترجیح می دهند به جای خرید اتومبیل و نگهداری آن در پارکینگ، ترجیح می دهند برای مسافرت و یا گردش آخر هفته، اتومبیل موردنیاز خود را کرایه کنند. به همین دلیل است که سایت zipcar، گسترده ترین شبکه به اشتراک‌گذاری خودرو، ۷۰۰ هزار عضو دارد..

یکی از سوالات اساسی کسب و کارهای امروزی این است که چرا برای خرید چیزی که می توانم اجاره کنم، پول پرداخت کنم؟ سایت های به اشتراک گذاری به سرعت درحال رشد هستند؛ به گونه ای که هر روز ایده تازه ای مطرح می کنند

در اینجا به مثالی که در ادامه می آید توجه نمایید. در این مثال به مجموعه تغییراتی که در نحوه سفرهای تفریحی آمده اشاره می گردد.

تعداد بسیاری از افرادی که به کشورهای مختلف سفر می کنند، ترجیج می دهند به جای رزرو هتل های گران، با استفاده از شبکه مجازی، افرادی به عنوان دوست در کشورهای مقصد پیدا کنند و برای مسافرت در منزل آنها ساکن شوند تا در عین حال که در هزینه های آن ها صرفه جویی می گردد، با سنن و فرهنگ مردم دیگر کشورها آشنایی پیدا کنند.

“اقتصاد اشتراکی” اصطلاحی است که بر به اشتراک ‌گذاری کالا ها، خدمات و مهارت های مختلف از طریق شبکه اینترنت تاکید دارد. در این دیدگاه، هرکسی، هرآنچه دارد، با دیگران به اشتراک می گذارد که نهایتاً بازی برد-برد برای طرفین حاصل می گردد. این نوع اقتصاد مشترک هم مزایای مالکیت را داراست و هم هزینه های فردی را کاهش می دهد و تاثیرات محیطی را به حداقل می رساند.

نکته جالب این است که تعدادی از استارتاپ ها در ایران نیز با این روند جهانی همراه شده و کسب و کار خود را بر مبنای ایده به اشتراک گذاری کالاها و خدمات بنا نموده اند. قبلاً برای راه اندازی کسب وکار خود، یکی از مهم ترین دغدغه هایتان تشکیل یک دفتر کار مناسب در یک محله بود تا بتوان جلسات مهم خود را در آن جا برگزار نمود و باقی زمان بدون استفاده باقی می ماند. اما امروزه با استفاده از مفهوم اقتصاد مشترک، نیاز به خرید دفتر کار تا حد زیادی از بین رفته است چرا که می توان به آسانی با استفاده از دفتر کار مجازی در مواقع ضروری این دفتر را برای چند ساعت کرایه کرد. با این تصمیم، هزینه های اجاره سالیانه دفتر کار، هزینه های آب و برق و سایر هزینه های جانبی حذف می گردد. مثالی دیگر از این مورد، مصرف مشترک از دستگاه فکس آنلاین است. شما می توانید برای ارسال فکس با پرداخت اشتراک ماهیانه و بدون نیاز به خرید دستگاه فکس و در ادامه دغدغه های مربوط به حفظ و تعمیرات آن، تنها از طریق یک نام کاربری و رمز عبور از مزایای مربوط به فکس آنلاین بهره مند گردید.

در این نوشته تلاش شد مفهوم اقتصاد اشتراکی توضیح داده شود. در نوشته های بعدی سعی خواهد شد تغییراتی که این نوع کسب و کارها بر زندگی ما می گذارند را بررسی کنیم.

 

بیشتر بخوانید: نرم افزار crm فارسی

 

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید