۵ شیوه‌ی خلاق برای آموزش تیم فروش

هر کارفرمایی می‌خواهد ابزارها و راهکارهای موفقیت را برای کارکنان خود فراهم کند و از بیشترین توانایی‌های آن‌ها بهره‌مند گردد، اگر آموزش‌های مناسب صورت نگیرد، باعث می‌شود افراد باتجربه در رکود باقی بمانند و اعضای جدید از رهبرانی با مهارت‌های ضعیف برخوردار شوند که در نهایت شکست کسب‌وکار را منجر می‌شود.

از طرف دیگر، یکی از روش‌های موثر در حفظ و نگهداری کارکنان بااستعداد؛ آموزش و فراهم کردن امکان پیشرفت برای آن‌ها است. اما این آموزش‌ها باید به شیوه‌‌ی صحیحی صورت گیرند تا موثر واقع شوند.

 

۱) محتوای باارزشی با آن‌ها به اشتراک بگذارید

در هر شرکت یک فرهنگ غالبی وجود دارد که هر شخص تازه‌واردی نیز خود را با آن فرهنگ‌ تطبیق می‌دهد. اگر فرهنگ یادگیری و پیشرفت در یک سازمان جزو اولویت‌ها باشد، همه‌ به خصوص تیم فروش سعی می‌کنند که از آن پیروی کنند. برای این‌که این فرهنگ در سازمان جاری شود باید همه‌ی اعضای سازمان اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند.

برای تیم فروش عملا مقدار نامحدودی از منابع جهت آموزش تکنیک‌های فروش وجود دارد. اگر فقط جستجوی کوچکی در وبلاگ‌ها انجام دهید، متوجه این موضوع می‌شوید. با این‌حال، ما فقط یادگیری از معتبرترین منابع را توصیه می‌کنیم. به عنوان مثال وبلاگ Neil patel، Life Long Learning و وبلاگ‌های فارسی زبان متمم و شبتا می‌توانند بهترین انتخاب‌ها برای آموزش تیم فروش شما باشند.

 

۲) فرهنگ دوستی را بر هر فرهنگ دیگری غالب کنید

فروش همواره یکی از هیجان‌برانگیزترین شغل‌های دنیا بوده است، برای همین است که تعداد زیادی از مردم به این حرفه علاقه دارند. اما افرادی که به تازگی می‌خواهند وارد این حوزه شوند، اغلب با چالش‌های بسیار زیادی مواجه می‌شوند. این مشکل تنها با ایجاد یک سیستم دوستانه در محیط‌های کاری حل می‌شود. محیطی که در آن کارکنان جدید به راحتی بتوانند سوالات خود را مطرح کنند و از اطلاعات افرادی که تجربه‌ی بیشتری نسبت به آن‌ها دارند، بهره‌مند شوند.

کارشناسان اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که همکاری یک مبتدی با یک کارمند کارکشته و باتجربه می‌تواند یک روش فوق‌العاده سریع و اثرگذار در پیشرفت فرد تازه وارد باشد. این فرهنگ نه تنها یک فضای کاری ایده‌آل خواهد ساخت، منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها نیز خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: نرم افزار crm تحت وب

 

۳) جلسات آموزشی را کوتاه و مختصر برگزار کنید

مطالعات نشان داده که تنها ۱۰ تا ۱۸ دقیقا از یک ساعت سخنرانی موثر واقع می‌شود؛ دانش‌آموزان به طور میانگین تنها ۱۴ دقیقه از یک ساعت را متمرکز هستند و موضوع آموزش تاثیر بسیار کمی در این مدت زمان دارد.

آستانه‌ی توجه انسان‌ها بسیار کم بوده و به طور متوسط حدود ۸ ثانیه است، این موضوع اثبات می‌کند که آموزش‌های مختصر می‌توانند بسیار مفیدتر از دوره‌های آموزشی طولانی‌مدت باشند. علاوه بر آن، آموزش باید به شیوه‌ای جذاب ارائه شود و مصرف آن به سادگی امکان‌پذیر باشد.

 

۴) از آموزش‌های الکترونیکی بهره بگیرید

هر شرکتی چشم‌انداز، اهداف، روندها و سیاست‌های خاصی دارد که تیم فروش باید از آن‌ها به طور کامل آگاه باشد. این آموزش‌ها می‌توانند از طریق آموزش‌های الکترونیکی ارائه شوند، زیرا آموزش‌‌های الکترونیکی علاوه بر دسترسی راحت و دائمی، فوری و کم هزینه نیز هستند.

آموزش‌های الکترونیکی به چنددسته تقسیم می‌شوند، اول این‌که خود شخص در گوگل جستجو انجام دهد و به نتیجه‌ای برسد. دوم یادگیری جمعی(یادگیری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات) است که در موارد قبلی به آن اشاره کردیم. سوم هم کارگاه‌های آنلاین و سایت کسب‌وکار است که امکان دسترسی راحت را به کارکنان می‌دهند.

اگر کارکنان فروش با دقت آموزش دیده شوند، می‌توانند بسیاری از شایع‌ترین نگرانی‌ها و چالش‌های مربوط به کسب‌وکار را حل کنند.

 

۵) توسعه‌ی عملکرد تنها با داده‌ها و آنالیز آن امکان‌پذیر خواهد بود

بخش فروش همواره با عملکرد و نتایجی که به دست می‌آورد، سنجیده می‌شود. لذا همه‌ی کارکنان فروش باید این عادت را به دست آورند که روزانه چندین بار عملکرد خود را ارزیابی کرده و به مرور زمان آن را بهبود بخشند. تجزیه‌تحلیل و ارزیابی استراتژی‌های فروش بینش ارزشمندی در مورد فروش به افراد ارائه کرده و به بهینه‌سازی هر جنبه‌ای از استراتژی‌های فروش کمک می‌کنند.

داده‌های بزرگ هم‌اکنون به بخش ضروری کسب‌وکارها تبدیل شده و آن‌‌ها را قادر می‌سازد تا کارآمدترین راهکارها را با صرف کمترین زمان و پول به کار گیرند.

 

قدرت کسب‎‌وکار شما با قدرت ضعیف‌ترین فرد تیم‌تان سنجیده می‌شود

ایجاد یک تیم فروش قوی و کارآمد یکی از مهم‌ترین کارهایی است که کسب‌وکارها باید بدان توجه کنند. کمک به این تیم برای توسعه‌ی مهارت‌های خود می‌تواند نقش بسیار موثری در روند رشد کسب‌وکار ارائه کند. داشتن یک تیم فروش با اعتماد به نفس و قوی نهایت آرزوی کسب‌وکارها است، مطمئن باشید هر زمانی را که به توسعه‌ی این مورد اختصاص دهید، هدر نداده‎‌اید.

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید